måndag 17 september 2018

Vecka 37: Kurspremiär och konstutställning i Räng, nära Höllviken

Förberedde mig noggrant inför kurserna, lektion 1 båda dagarna. Filade lite på texter och bilder och det är härligt att träffa entusiaster som jag själv. Fulla av förväntan och svampproverna jag hade med mig räckte länge. Trodde faktiskt inte jag skulle finna tillräckligt många men med lite tålamod gick det vägen. Både lämpliga matsvampar och giftiga, möjligen en som vid större mängder är farlig, pluggskivlingen, som förr ansågs vara en bra matsvamp. Fyllde magen, smakade bra men fördärvade syreupptagningsförmågan på sikt pga de anrikade gifterna som slutligen fick systemet att kollapsa.
    Tillsammans med Eva B från Puggehatten gjorde vi klar föreningens presentationsfolder. Godkändes några dagar senare och tryckeriet skulle trycka den på måndag. Annars ägnade jag mig åt både svampletning och cykling. Känner nu att konditionen börja växa till, inte som för 10 år sen, men uthålligheten är bra och någon gång har jag testat höga pulsnivåer. Normalt 120 pulsslag/min +- 10 slag men någon gång en bit över 160 vilket jag bara gjorde förr. Visar att hjärtat ändå är starkt.
    Mitt livs första jurybedömda utställning hade vernissage på fredagen och jag var där med Vania och hennes granne. Välbesökt, jämn hög kvalitet på verken och stor variation i teknik och motiv. Mer än 50 konstnärer var representerade liksom mina 5 akvareller, tre svampmotiv, en trädgårdsblomstersats samt ett höstmotiv från Bökeberg. Sannolikt bland mina bästa men som så många andra inget sålt. Syntes i alla fall bland ca 2000 besökare. Kanske bra för framtiden. Väl hemma på söndag kväll blev det ca 80 min i Bökeberg i skaplig fart. Känner numera hur dessa fysiska turer börjar bli viktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar