måndag 30 april 2018

Vecka 18: Våren har kommit på allvar, Malmö blommar upp med all växtlighet...

April måndag 30 (Valborg):
Kl 06 var jag på benen och fast besluten att ta itu med det mesta seriöst för det har varit lite slappt sista tiden...Det blev mest fastighetsdeklaration hela dagen. Kl 13 åt Gunnel o jag en superb lunch på Maderiet i Bokskogen. Kummel, med rädisa, beta, bulgur, pepparrotsmos och ramslöksmajonnäs. Snyggt upplagt och som vanligt väldigt smakligt. Vi har säkert varit där 15 ggr och lika gott varje gång.
Ytterligare några timmars pappersarbete och till sist kom regnet så det blev varken träning eller fågelskådning i bokskogen. Lusten att titta på en brasa var obefintlig... Snart slut på allt gammalt pappersarbete, vilket ska bli underbart. Orkade inte laga till något särskilt så det blev ett grillat kycklingben som var ovanligt gott tillsammans med lite tillbehöver. TVn fick runda av kvällen... och som vanligt ganska trist så när som på Kunskapskanalen, alla pensionärers räddning!

1 Maj tisdag: Dagen började vackert och jag hoppades kunna komma ut på en motionstur innan det skulle mulna och regna, men det var så många papper och verifikationer som skulle både tolkas och förstås så det fanns ingen mening att göra ett avbrott. Medan blåsorkestern gick förbi på gatan intill huset och ingen enda som följde med, så arbetade jag vidare och försjönk i pappersarbetet. Kastade gamla avtal och skatteverifikationer som nu saknar all relevans. Pärmantalet börjar krympa när man gör så...Helst skulle jag vilja ha allt samlat i en enda pärm.

5 Maj lördag: Hela veckan har hittills varit blandad både med lite jobb och mindre arbeten i lägenheten. Har faktiskt börjat trivas med det. Fruntimmersgöra tyckte jag det var men börjar inse att även mindre förbättringar och städning är ganska kul.
Då jag planerar en resa till Polen så var jag tvungen att sätta mig in i alla alternativ som finns och kom fram till att vare sig jag åker från Malmö till Krakow eller Ystad/Trellborg till Swinoujcie på 6-8 timmar dag/natt och kör resten så måste det till en övernattning och det blir billigare och roligare att hitta något mindre hotell eller värdshus på vägen än att övernatta på en bullrig båt. Eller det förmodligen skönaste alternativet att köra till Karlskrona, ta båten till Gdynia och köra via Torun, Warszawa till Krakow. Dyr färja men totalt bara ca 83 mil med bil men uppdelat på flera dagar då jag vill besöka flera intressanta platser.
Besökte än en gång en tillställning där polska staten var medarrangörer med div sång, musik och dans. Smakfullt denna gången och fastän det var lite folk i början så fylldes senare platsen med framför allt polska besökare och svenskfödda ättlingar. Träffade Marta min favorittolk som pratar bättre svenska än jag men den polska melodin är alltid riktigt distinkt och tydlig. Riktigt snygg, faktiskt, har inte sett henne på det sättet och nu i sällskap med en 80+are vid namn Bo. Snyggt par!
Passade på att prata med några av utställarna och fick bra tips. Får se vad slutsatsen blir.
Vackert i Folkets park, letade lite efter Ida, yngsta dottern och flickorna, men de kan ju inte alltid vara där jag råkar vara. Dessförinnan var jag på Mitt i Möllan. Lika stökigt som vanligt och väldig bredd på kvaliteten av div handgjorda föremål, tavlor, figurer osv men trots att det kulturpolitiska utbudet var en ocean från min syn och värderingar så kände jag mig hemma bland de 40-60 år yngre blivande konstnärerna. Så hade nog jag känt mig i 20-årsåldern då jag försökt sälja några av mina illustratioiner. Några enstaka utställare var runt 50.
Som väl var hade jag några härliga pannbiffar hemma att göra vid med tilltugg vilket var dagens enda riktiga måltid.

6 Maj söndag: Ägnade ganska mycket tid åt att hitta lämpliga avgångar till Polen och efter moget övervägande gjorde jag beställningen. Kl 21 från Karlskrona och framme kl 09, dvs med sovmorgon för bilturen vill jag inte genomlida sömnig, i alla fall inte i Polen. Tog fram mängder med alternativa vägar och till sist ringde jag Zenek, min kusins man och min ”bror”. Har känt honom sedan 53 år. Vi har alltid mycket att prata om och nu är han 80 år men sinnet är som när vi träffades. Vi har båda fastnat vid den grafiska formgivningen och illustrationerna. Han har övervikt på bokformgivning medan jag har den kommersiella reklamen som huvudverksamhet. Lika helhjärtad som jag för uthållighetssporter, friidrott och svampplockning som jag. Vi skrattar åt varandras skämt dessutom, alltid! Min manlige själsfrände helt enkelt trots viss språkförbistring men där jag säger något fel så korrigerar han mig direkt. Bra.
Det blev lite reklamproduktion på förmiddagen samt lite allmän städning men vädret blev så fint att jag var tvungen till en rejäl cykeltur och naturen gav igen. Två gökar, vårmusseroner på tre ställen, näktergal i ett tätt snår, omöjlig som vanligt att få syn på och allt eftersom ljuset blev allt senare så blev naturen och omgivningarna så där underbara som man alltid längtar efter. Kl 20 var jag hemma och det blev dags för lite mat... vet inte när jag somnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar