tisdag 8 maj 2018

Vecka 19: Tiden går och jag har aldrig haft så mycket tid över som nu och ändå hinner jag inte koppla av på allvar. Varför? Tur att jag har naturen att vända mig till...

Lördag+söndag 12-13 maj: Ser alltid fram emot utflykter och Puggehatten, Skånes Mykologiska förening anordnade en träff i Klagshamn där jag aldrig letat efter svampar. Stefan, en ny svampvän hade tipsat mig om att det fanns intressanta arter där. Kl 10 träffades vi vid V. Klagstorps kyrka och några fler anslöt ute på halvön. Skörden var mager men förmiddagen var underbar ändå. Vi besökte några fler platser nere vid badplatsen och  flera arter fann vi. Stefan och hans kompis Vincent var mycket intresserade naturmänniskor som gemomkorsat många naturområden i Skåne. Jag såg av en händelse att några vårmusseroner tittat fram då jag passerade ett av mina säkraste ställen i Oxie på väg till Klagshamn. Stannade till och plockade ett kilo och lämnade resten till Divna som fann dem sent söndag kväll.
      Träffade V lördag eftermiddag för vi skulle träffas och prata om vår polenresa. Handlade lite mat och vin till kvällens Eurovisionstävling. Vi går bra ihop på flera sätt, pratar lika mycket, skrattar lika mycket trots vår mycket olika bakgrund men många intressen sammanfaller. Schlagertävlingen eller tävlingarna börjar bli alltmer ointressanta. Maten vi tillagade, färsk lax med fina räkor samt div grönsaker till, spetsat med vårmusseronerna som smakade vidunderligt. Hörde hur hon flera gånger med täta mellanrum gick in på toaletten på söndag morgon. När vi till sist bestämde oss för kaffe och frukost så såg hon ynklig ut. Det blev bara kaffe... Trots att jag bara hade tillrett två små portioner och tillrett dem 35-40 minuter innan laxen lades på, så hade hon reagerat starkt, men först senare på natten/morgonen. Tydligen var de för svårsmälta medan jag fungerade som vanligt, ingen reaktion alls. Vet inte om jag borde ha förkokat dem (rekommenderas för förstagångsätare) och det var också första gången hon smakat just denna svamp. Men 4 ganska små fruktkroppar kan tydligen revolutionera en känslig persons mage, fastän även grädde fanns med i ganska riklig mängd som borde mildra effekten – så den förmiddagen var inte så lyckad. Synd för vi hade trevligt hela kvällen. Har aldrig hänt förr för jag har alltid varit noggrann vid både rensning och tillagning och aldrig bjudit på större portion än vad man kan kalla tillbehör. Vid 14-tiden söndag hade hon hämtat sig och jag körde jag henne hem och två av mina tavlor ville hon ha till påseende. Var tvungen till lite administrativt arbete igen, betala räkningar och hann inte ut medan värmen var kvar. det får bli på måndag...

Tisdag 8 + fredag 11: Fortsättningen blev ganska rörig... ryggskadan kom och gick, försökte hålla ordning på lägenheten, vanliga hushållsbekymmer blandades med några enklare arbetsuppdrag och vid allt som liknade lite fritid så arbetade jag med bildarbete. Känner alltmer att jag måste avsluta några engagemang om jag överhuvudtaget ska ha något som liknar pensionärsliv. Meningen var att jag skulle träffa E på fredagen och det såg jag fram emot men hon blev kraftigt förkyld. Långpromenad, lunch på Maderiet osv skulle ingå. Trivs  väldigt bra i hennes sällskap, men det får bli en annan gång. Trodde lite orealistiskt att D skulle höra av sig, men får nog betrakta det som ett avslutat kapitel, särskilt nu när jag läst om att jag sannolikt fått en släng av en depression. Allt stämde och det enda som gör mig nedslagen är hon. Fann en talande bild på FB som jag skickade henne som ett lika känslolöst meddelande som jag hittills mötts av de senaste månaderna. Bra. Don efter person sa vi i Dalarna en gång i tiden. Känner mig befriad nu och de löften vi gett varandra kan gott blåsa bort. Att inte kommunicera är dödsstöten för vilken relation som helst. Dock har jag fått många nya bekanta även via dejtingsidor och det är små ljuspunkter i tillvaron. Arbetet med fastighetsdeklarationen går trögt men måste vara avslutad måndag den 14:e.


Måndag 7 maj: Städade lite för min fd hustru skulle komma och vi skulle gå genom det sista som vi mot alla odds ändå inte hann förra måndagen. Är van vid hennes kritiska min vid min ”städning”.
Först tandläkaren i Västra hamnen. Allt klart på 40 minuter, dvs kontrollröntgen av alla tänder, kontroll av tandkött och så tandstensborttagning, vilket var ovanligt lite denna gång. Pris 230 :-m tror det var vänskapspris för jag har hört att det kostar ca 1000 bara man går över tröskeln hos en tandläkare... Tackar och tar emot. Har länge (20-30 år eller mer) haft problem med svagt tandben och därför går det inte med implantat. Bihålebehandling fastän två experter ”konstaterat” att jag inte har någon bihåleinflammation (av en lindrigare art). Fick tio spolningar, 2 ggr per vecka och till sist fanns inget grumsigt i den vätska som tömdes ut. Ändå har det bildats en fistel och var kommer ut. Måste åtgärdas sa Adrian och skickade en remiss till Käkkirurgen i Lund. Ännu en gång.
Hämtade Gunnel (exet) och vi jobbade vidare i Svedala, med ett kortare avbrott för lunch på golfrestaurangen. Pluma, hette köttstycket, tas i närheten av karréen. Ingen potatis bara div andra kolhydratfattigare tillbehör. Mätt och nöjd som vanligt.
Fortsatt arbete i 3 timmar och nu är samtliga verifikationer funna. Mer av den sorten på tisdag.
Vindstill, 19 grader med utsikt mot söder.
Gunnel tog buss 141 hem och jag fortsatte till skolan intill och träffade 8 likasinnade fågelskådare från Naturskyddsföreningen. Arriesjön var som vackrast med kanske 500 fåglar, mestadels sjöfåglar som visade upp sig. Tog med mig min kraftigaste kikare men avstånden är för stora för att vid full förstoring ha något utbyte. Om jag ska vara med vid dylika arrangemang så måste jag ha en stativkikare... 5.000 – 43.000 :-. Känns som ett dyrt intresse. Fick känna på en Zeisskikare med suverän ljusstyrka samt mekaniken i stativ och hantering var som en dröm. Smakar det så kostar det. Som vanligt. Gissar att den tillhör de allra dyraste. Lika mycket som min älskade mountainbike Merida i kolfiber... Proportionerna i användning och pris är intressanta.
Utsikt mot Svedala som man kan skönja i fjärran.
Gökar, näktergalar och några vanliga småfåglar dök upp medan sjöfåglarna mest var olika slags trutar, måsar, tärnor, gäss, dykänder, doppingar, sothöns mfl. Plötsligt upptäcktes en dvärgmås, och skådaren reagerade med full kraft som om han hade sett en naken Marilyn Monroe på stranden intill. Visste inte att fåglar kunde frammana sådana känslor. Han var dock lite yngre än jag?! Tyckte själv att det var överreagens, men mannens dag var räddad. Måste nog vara med fler gånger för att jag ska lära mig uppskatta intresset, men de flesta som var med kunde mycket om växter, insekter mm och där har jag mycket att lära. Fortsättning följer. När det var dags för återfärd så hade det hunnit bli kyligt... Pratade länge med Marta, min favorittolk, på kvällen (roligt som vanligt) och var färdig för sänggående vid kanske 22.45.
Efter ca 40 min tyckte majoriteten att det skulle fikas. En typisk fikabild med alla deltagarna utom jag som av okänd anledning praktiskt taget aldrig fikar.

Varför hinner jag inte med allt som jag vill, kanske för att jag har för många aktiviteter och vill hinna med allt kanske är svaret på rubrikfrågan. 

Vill du se bilderna i större format så dubbelklicka på respektive bild...

      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar