tisdag 28 augusti 2018

Vecka 34: Ännu en semestervecka i sydligaste Skåne.

Måndag: En ganska jobbig resa från Boxholm till Svedala. Visserligen vackra vägar men det kändes som om jag ville hem för att både se till lägenheten, kolla posten samt förbereda resan till Skateholm och Bingsmarken på tisdag.
Tisdag: Kom till semesterstället ganska nära stranden vid 14-tiden, bara 32 km från min bostad. Eftersom jag kände till allt sedan förra året så gick ”installationen” snabbt och jag hann med att besöka några ängar där den stolta fjällskivlingen huserar, men inte denna gång. Allt var väldigt torrt så jag insåg att ganska mycket tid får gå åt till att fotografera omgivningarna och till att läsa. Sov väldigt bra på natten.
Onsdag-torsdag: Hämtade Vania, min polenresenär, som kom med tåget till Skurup. Bara 12 km från stugan. Som vanligt fanns mycket att prata om. Vi handlade lite mat och vin och pratade till sena natten. Det finns mycket att oroa sig över och vi tänker mycket över framtiden...
Fredag: Vi hämtade några av de utvalda tavlor som jag hoppas ska bli godkända till en jurybedömd utställning på Solsäter, Räng, nära Höllviken. Över 100 lämnade in sina verk där och jag hoppades på det bästa... Mycket liv och rörelse.
Lördag-söndag: Vania ville hem och då det började regna rejält så inställde jag resan till Svedala där hon skulle ta tåget och körde henne hem. Kändes säkrast så. Resten av vistelsen läste jag mycket på nätet över vad som händer runt om i världen liksom i Sverige. Att vi skulle få en smutsig valupptakt har jag känt länge. Demokratin verkar vara långt borta och hur ska man som medborgare hantera det? Dessutom verkar svenska folket uppdelat och motarbetar våra grundläggande både rättigheter och friheter. Trodde aldrig det skulle ske. Samtidigt finns många underliga krafter på nätet som manipulerar fakta och våra traditionella dagstidningar och media spår på osäkerheten utan att skämmas det minsta. Tur att TVn inte fungerade så jag slapp se alla bedrövliga utfrågningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar