onsdag 8 augusti 2018

Vecka 32 | Värmen fortsätter... och jag fick smaka lite på helvetets hetta...

Både måndag och tisdag blev cykeldagar och jag trotsade värmen. Märkte att hjärtat inte vill pulshöjas vilket jag tog som bevis för att orken inte fanns där heller och då ska nog inte en snart 72-årig man pressa sig så hårt. Faktiskt inget jag någonsin ogillat men organismen blir inte så vitt jag vet starkare med åren. Tror att den så småningom dagliga träningen kommer ge resultat. Skillnaden mot förr var att jag struntade i alla varningssignaler. Tror inte att det är så klokt längre.
    Tisdag kl 09 träffade jag två 50-åringar som jag hängde på ca 70 min men kände att det blev för tufft. Pulsen pendlade mellan 120 och 154 vilket gjorde mig glad. Kommer göra många sådana försök framöver men med tanke både på värme och ålder får det nog ske gradvis. Jag fortsatte själv på lite snällare vägar och stigar och väjde inte för några svårigheter men pulsen pendlade nu mellan 110 och 130. Kändes behagligt. Totalt 2.32 och 1500 kcal fattigare. På väg hem utmed Ekhagsvägen såg jag några svaveltickor och blev förvånade att de var i fint skick. En vid foten av en död ek, var lite torrare... Lade mitt 10:e svaveltickefynd på minnet.   
     Tisdag eftermiddag träffade jag Babette från England som kom för att intervjua mig om svenska svampplockarvanor och lite särskilt om mitt intresse från barnaåren tills nu. Det blev lite djupintervju och vi tog en lite tur för att visa ”mina skogar” och då passade jag på att visa svaveltickorna på den döda eken. Jag lyfte upp den slanka flickan så hon kom åt svampen på ca höjd 2,4 m. Hon tog en bit som sedan skulle provsmakas. Kl 16.30 kom hennes tåg till Lund.
    Har knappt nämnt värmen i Sverige men den är tidvis besvärande. Har inte varit så varmt så länge på drygt 200 år. Har lite tur i min lägenhet för de tjocka väggarna i huset hindrar det värsta så det är några grader svalare inomhus än utomhus. Alla persienner är nedrullade.
    Sover ganska mycket på nätterna och är väl utvilad varje morgon. Skönt men ska snart  förbereda mig för akvarellkursen i sydligaste Dalarna. Känner att jag måste få mer inspiration till mina naturbilder. Maria Ginzburg är kursledare och jag har flera av hennes böcker som visar utsökt akvarellteknik. Visserligen är våra motivval mycket annorlunda men det som passar mina bilder ska jag lära mig.

Onsdag-torsdag; Stora delar av dagen har tittat på vad olika politiska kommentatorer skriver både i massmedia och på nätet. Helt klart är det svårt att få fram en sanningsenlig bild och skaffa sig en någorlunda korrekt uppfattning. En del administration blev också klar under dagen tillika med en cykeltur fortfarande i ganska hög värme. Tänkte jag skulle titta på den omtalade filmen som SD låtit producera som svar på de intensiva och jämna anklagelserna. Jag kände till ganska mycket om historien och vilken roll det socialdemokratiska partiet varit inblandat i mycket av den antisemitism som fanns före, under och även efter 2:a världskriget. Att man vägrade hjälpa norska kungafamiljen att fly till England var en nyhet. Tvångssteriliering, mord på förståndshandikappade, groteska experiment om karies på samma grupp och hur olika människor godtyckligt klassades som godkända eller odugliga. Vipeholms sjukhus är ett monument över okunskap, hyckleri och rashat. Jämförbart med nazisternas. Det var inte bara några få drabbade, det var upp till 70.000 som man lät dö på de mest hemska sätt. Jag måste smälta filmen och försöka värdera vad jag sett. Film nr 2 ska bli ännu intressantare. En sak måste konstateras, SD har inget med historien 1900-1970 att göra. Och de senaste årens handlingsförlamning av statsmakten är alla de andra partierna skyldiga till. Ändå angriper man dem hårt. Förmodligen livrädda för att de ska avslöja dem medan S försöker svära sig fria från de mest lumpna metoder i många årtionden. Kände till en del, men att det var så illa kunde jag inte ens fantisera om. Dessutom: Sämre regeringsduglighet får man nog leta efter i hela Europa men ändå slår man sig för bröstet om vilken roll man spelar i världspolitiken. Ska tänka på det också och nyss läste jag om att S vill förbjuda all massmedial uppmärksamhet mot kriminella invandrare fastän alla vet att de står för en stor del av brottsligheten.
Det var tungt att se den filmen så det tar lite tid att hämta sig...

Fredag-söndag: Har lugnat ner mig och såg fram emot kräftskivan hos Vania och hennes vänner på Viktoria Park. Köpte hem lite turkiska kräftor som enl vissa tester var bra. Ett bra vitt halvtorrt vin därtill och sedan långtidsparkering hos Vania. Har länge försökt få ihop alla siffror sedan polenresan vilket varit tungt men jag ska aldrig mer göra som jag gjort. Varje utlägg ska omedelbart noteras och sparas utan att knycklas ihop. Men till sist fick jag med i stort sett allt. Kontantutlägg utan kvitto kan vara lite svårt men har man med ett litet anteckningsblock så går det bra också. När vi lämnade hennes vänner från den fina uteplatsen pratade vi som vanligt länge om allt möjligt. Efter kl 02 somnade vi.
     Lördagen bjöd inte på några sensationer, tog det lugnt med en cykeltur mot kvällen liksom söndagen då jag ägnade lite tid till att slutligen göra det sista klart för naturligtvis fanns det brister i redovisningen om Polen. Men nu var det klart. Söndagen ägnade jag till lite förberedelser till akvarellveckan i Dalarna. Förberedde bilturen mm. Inget viktigt för mina efterlevande... Ännu en långtur i skogen och det börjar kännas allt bättre både med kondition och teknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar